بوتاکس معده یا بالون معده؟

بوتاکس معده یا بالون معده؟


مقایسه ایمنی و اثربخشی سم بوتولینوم A داخل معده در مقابل بالون معده

یک مطالعه همسان مورد آینده نگر برای مقایسه ایمنی و اثربخشی سم بوتولینوم داخل معده آندوسکوپی-A (EIBT) در مقابل بالون معده برنامه ریزی شده آندوسکوپی (EPGB)، به عنوان درمانی برای چاقی انجام شد.

مواد و روش های انجام مقایسه بین بالون معده و بوتاکس معده

در مجموع 176 بیمار (همسان با سن و جنس) به طور مساوی برای انجام EIBT (88 نفر) یا EPGB (88 نفر) تقسیم شدند. بیمارانی که EIBT دریافت کردند به شاخص توده بدنی (BMI) 25 تا 35 کیلوگرم بر متر مربع محدود شدند، در حالی که BMI بیش از 25 کیلوگرم بر متر مربع در گروه EPGB مجاز بود. پیامدهای اصلی اندازه گیری شده کاهش وزن، مدت زمان عمل، عوارض، سیری زودرس و کیفیت زندگی (QoL) بود.
نتایج:
بیماران به طور میانگین به مدت 6 ماه پیگیری شدند. میانگین کاهش وزن در گروه EPGB بیشتر از گروه EIBT بود (15.6 کیلوگرم در مقابل 9.3 کیلوگرم، P <0.001). با این حال، درصد کاهش وزن اضافی و امتیاز سیری در گروه EIBT بیشتر بود (59.1٪ در مقابل 42.2٪، P <0.001؛ و 3.5 در مقابل 2.3، P <0.001). مدت زمان برای بیماران EIBT کوتاهتر بود (10 دقیقه در مقابل 15 دقیقه، P <0.001). میزان عوارض پس از عمل ثبت شده در گروه EPGB به طور قابل توجهی بالاتر بود (30٪ در مقابل 9٪، P = 0.001). علائم نامطلوب در EPGB بیشتر طول کشید (5.2 روز در مقابل 0.7 روز، P <0.001). هر دو گروه از پیشرفت های مشابهی در کیفیت زندگی لذت بردند.

رزرو نوبت رایگان مشاوره از کلینیک سپید

دریافت مشاوره سپید

نتیجه مطالعات بروی بالون معده و بوتاکس معده

EIBT یک درمان ایمن و موثر برای چاقی خفیف است. اگرچه کاهش وزن در گروه EPGB بیشتر بود، درصد کاهش وزن اضافی، مدت زمان عمل، عوارض پس از عمل و مدت زمان علائم در گروه EIBT به طور قابل توجهی بهتر بود. بهبود کیفیت زندگی بین دو گروه قابل مقایسه بود.
اپیدمی چاقی در دو دهه گذشته به طور پیوسته در حال پیشرفت بوده است، اما در طول COVID-19 به طور قابل توجهی بدتر شده است. چندین بیماری با چاقی مرتبط هستند، مانند دیابت شیرین (DM)، چربی خون، سندرم متابولیک، فشار خون بالا (HTN)، بیماری ایسکمیک قلب (IHD) و آپنه انسدادی خواب (OSA). متوسط. کاهش وزن (10 کیلوگرم) بر سیستم قلبی عروقی، قند خون و لیپیدهای پلاسما تأثیر مثبت دارد. حفظ کاهش وزن برای دستیابی به اثرات مفید کاهش وزن بسیار مهم است.

مطالعه بیشتر  ۱۲ نشانه مشکل قلبی که نباید نادیده گرفته شوند

اگرچه مدیریت محافظه کارانه چاقی با استفاده از رژیم غذایی و ورزش وسوسه انگیز است، مطالعات متعدد نشان داده اند که حفظ کاهش وزن، در دراز مدت، مشکوک است. بیماران مدت کوتاهی پس از آن مجدداً وزن پیدا می‌کنند. اگرچه برخی از بیماران به دنبال روش‌های چاقی وزن اضافه می‌کنند، اما روش‌های چاقی از نظر دستیابی به کاهش وزن طولانی‌مدت مطلوب‌تر هستند، زیرا چندین مطالعه نشان داده‌اند که جراحی چاقی تنها مداخله مؤثری است که ارائه می‌کند. کاهش وزن پایدار در افراد چاق شدید و مرضی.

این باعث می شود افراد مبتلا به چاقی خفیف (طبقه یک طبق طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی) با این سوال مواجه شوند: روش ایده آل برای مدیریت وزن اضافی آنها چیست؟ تلاش های بی وقفه پزشکی برای بهبود یا کشف روش های جدید برای درمان چاقی خفیف منجر به ارائه چندین رویکرد و روش برای پزشکان شده است، مانند مداخلات رفتاری (رژیم غذایی و ورزش)، مداخلات دارویی و روانشناختی، و رویکردهای جدیدتر آندوسکوپی، از جمله بوتولینوم داخل معده آندوسکوپی. تزریق سم A و بالون معده برنامه ریزی شده آندوسکوپی (EPGB). یک بررسی سیستماتیک مشخص کرد که EPGB ایمن است و مزایای بیشتری برای کاهش وزن در مقایسه با درمان معمولی فراهم می‌کند. این نتایج در یک متاآنالیز قبلی که کارایی EPGB را در مقایسه با روش‌های مرسوم ارزیابی می‌کرد، تکرار شد.
انقلاب جدید در درمان چاقی شامل تزریق سم بوتولینوم A (BTA) به دیواره معده است. BTA سال‌ها است که به طور ایمن در سایر رشته‌ها از جمله روش‌های زیبایی، زنان و اورولوژی استفاده می‌شود. BTA با شل کردن ماهیچه های معده، به تاخیر انداختن تخلیه معده، و احساس سیری طولانی مدت بیماران، که منجر به سیری زودرس و کاهش مصرف غذا می شود، به سرعت کاهش وزن کمک می کند.

در این مطالعه، فرض می‌کنیم که EIBT یک رویکرد ایمن و مؤثر برای درمان چاقی خفیف است که می‌تواند همراه با روش‌های مرسوم برای به حداکثر رساندن کاهش وزن مورد استفاده قرار گیرد. یک مطالعه همسان مورد آینده نگر برای مقایسه نتایج EIBT و EPGB انجام شد.

مطالعه بیشتر  آشنایی با انواع بیماری های قلب و عروق
تاثیر بوتاکس روی لاغری
تاثیر بوتاکس روی لاغری

ارزیابی قبل از عمل بالون گذاری و تزریق بوتاکس معده

بیماران در یک کلینیک چاقی که در آن تاریخچه پزشکی دقیق گرفته شد، مورد ارزیابی قرار گرفتند. فشار خون، قد، وزن و BMI ثبت شد. آزمایشات معمول خون نیز انجام شد. علاوه بر این، بیماران مشاوره کامل توسط متخصص تغذیه دریافت کردند.

تکنیک آندوسکوپی برای انجام آزمایش مقایسه بالون معده و بوتاکس معده

اعمال آندوسکوپی توسط جراحان چاقی مجرب در مجموعه آندوسکوپی تحت آرامبخشی آگاهانه پس از 10 ساعت ناشتا انجام شد. برای کاهش ناراحتی از اسپری خوراکی بی حس کننده موضعی (لیگنوکائین 10%) استفاده شد.

تزریق آندوسکوپی داخل معده بوتولینوم توکسین-A (EIBT) صد واحد بوتاکس® (Allergan Pharmaceuticals، USA) یا 300 واحد Dysport® (آزمایشگاه گالدرما، ایالات متحده آمریکا) در 50 میلی لیتر نمک نرمال رقیق شد. تزریق به آنتروم معده، کاردیا، و فوندوس تحت تجسم آندوسکوپی مستقیم انجام شد.
سیستم‌های بالون داخل معده از بالون معده (EPGB) Orbera® (Apollo Endosurgery، ایالات متحده)، Silimed® (Silmed، برزیل)، یا Silirus® (Silirus، روسیه) استفاده شد. بالون ها در فوندوس معده تحت دید آندوسکوپی مستقیم قرار داده شدند. آنها با استفاده از 600 میلی لیتر سالین رنگ شده با 2 میلی لیتر متیلن بلو باد شدند.

مراقبت بعد از انجام آزمایش مقایسه بالون معده و بوتاکس معده

بیماران پس از 30 تا 60 دقیقه مشاهده از مجموعه آندوسکوپی مرخص شدند. به بیماران نسخه هایی شامل یک مهارکننده پمپ پروتون (PPI)، ضد استفراغ و مسکن داده شد. به آنها دستور داده شد که به مدت 1 هفته تحت یک رژیم غذایی مایع قرار گیرند، که بعداً با یک رژیم غذایی کم کالری که توسط متخصص تغذیه توصیه شد (1200-1300 کیلو کالری در روز) دنبال شد. بیماران همچنین تشویق شدند تا روزانه 30 تا 45 دقیقه پیاده روی کنند. بیماران هر ماه در کلینیک سرپایی چاقی مورد بررسی قرار گرفتند تا پیشرفت آنها از جمله کاهش وزن و عوارض جانبی نامطلوب به مدت 6 ماه ارزیابی شود. در نهایت، بالون ها از طریق آندوسکوپی پس از یک دوره متوسط 6 ماهه خارج شدند. منطق نویسندگان برای پیگیری بیماران تنها به مدت 6 ماه این بود که بالون ها در 6 ماهگی برداشته شدند و اثرات BTA تا 6 ماه از بین رفت. هدف اصلی این مطالعه مقایسه ایمنی و اثربخشی EIBT در مقابل EPGB بود. یکی از اهداف مطالعه ارزیابی اثرات بلندمدت EPGB و EIBT نبود، زیرا مطالعات قبلی به طور کامل اثرات بلندمدت مداخلات غیر چاقی را ارزیابی کرده‌اند. چندین مطالعه نتوانسته اند حفظ کاهش وزن را در طولانی مدت با استفاده از مدیریت غیرجراحی چاقی نشان دهند. با این حال، 90٪ عود در عرض 5 سال. حفظ کاهش وزن در دستیابی به اثرات مفید کاهش وزن از جمله رفع بیماری های همراه و بهبود کیفیت زندگی بسیار مهم است.
تزریق بوتاکس معده برای کاهش وزن و لاغری بسیار موثر است و همچنین مزایای تزریق بوتاکس معده را میتوانید در مقاله ای که در قسمت وبلاگ منتشر کرده ایم مطالعه کنید.

مطالعه بیشتر  درمان تاری دید و تنگی نفس بعد بوتاکس معده

نتیجه گیری جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آماری

نتیجه اولیه این مطالعه ارزیابی کاهش وزن و درصد کاهش وزن اضافی (%EWL = کاهش وزن/وزن اضافی) بود. برای تعیین وزن ایده آل برای اضافه وزن از BMI 25 کیلوگرم بر متر مربع استفاده شد. پیامدهای ثانویه عبارت بودند از مدت زمان عمل، سیری زودرس و عوارض درمان. نمره سیری با استفاده از مقیاس لیکرت از 1 تا 5 (1 = اشتهای طبیعی تا 5 = از دست دادن کامل اشتها) ایجاد شد.
عوارض جزئی و عمده در طول دوره بعد از عمل و در هر ویزیت ثبت شد. جزئی شامل تهوع، استفراغ، درد شکم و خونریزی جزئی دستگاه گوارش فوقانی (GI) بود. عوارض عمده مربوط به آندوسکوپی شامل مرگ و میر، خونریزی عمده و آسیب به اندام های فوقانی دستگاه گوارش بود. عمده مربوط به بالون شامل برداشتن زودهنگام بالون، پارگی بالون و مهاجرت بالون بود. عوارض عمده مربوط به BTA شامل ضعف عضلانی، دوبینی، دیسفاژی و واکنش های آلرژیک به BTA (به عنوان مثال، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تب، درد مفاصل و بثورات پوستی) بود.

رزرو نوبت رایگان مشاوره از کلینیک سپید

دریافت مشاوره سپید

کلینیک گوارش سپید مرکز تزریق بوتاکس معده

در کلینیک گوارش سپید که به عنوان مرکز تزریق بوتاکس معده نیز شناخته میشود، قبل از تزریق بوتاکس معده فرد مراجعه کننده توسط پزشک متخصص گوارش تزریق بوتاکس معده مشورت خواهد شد و بصورت کامل مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. همچنین پس از تزریق بوتاکس معده رژیم غذایی متناسب با فرد به ایشان داده خواهد شد و وضعیت مراجعه کننده توسط کارشناسان مجرب کلینیک گوارش سپید پیگیری خواهد شد.
این مقاله یک بررسی کلی در خصوص مقایسه بین بالون معده و بوتاکس معده می باشد که توسط پژوهش گران خارجی انجام شده است و روش کاهش وزن برای هر فرد متناسب با آن فرد توسط پزشک تشخیص داده خواهد شد.

نتیجه کلی از این مقاله :

بالون معده نیز یکی از مداخلات آندوسکوپی است که برای کاهش وزن انجام می شود. با این حال، حجم بالون معده باید گهگاه با توجه به بیمار تنظیم شود که نیاز به مداخله آندوسکوپی در هر نوبت دارد. بوتاکس معده باعث از دست دادن موثر اشتها به مدت 3-6 ماه در یک جلسه می شود. در مورد بالون معده، وجود جسم خارجی در معده باعث تهوع می شود، البته به ندرت. علاوه بر این، بسیاری از بیماران از بازیابی اشتهای خود بلافاصله پس از برداشتن بالون معده شکایت دارند. از آنجایی که اثر بوتاکس معده به تدریج کاهش می یابد، چنین افزایش ناگهانی اشتها مشاهده نمی شود، اشتها به آرامی به حالت عادی باز می گردد.

شماره تماس مشاوره رایگان :
۰۹۱۲۰۱۶۵۷۰۳
۰۲۱۸۸۵۹۶۳۲۵

منبع : ncbi.nlm.nih.gov

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *