رضایت و نظرات در مورد تزریق بوتاکس معده

رضایت و نظرات در مورد تزریق بوتاکس معده


چاقی به ویژه در کشورهای غربی به ابعاد اپیدمی رسیده است و همین موضوع باعث شده تا انواع روشهای لاغری و کاهش وزن بکار گرفته شوند و در بین روش های لاغری تزریق بوتاکس معده و درمان چاقی و کاهش وزن بسیار پرطرفدار شده است و در این نوشته میخواهیم مطالعات و نظرات بوتاکس معده را مرور کنیم.

دلیل پرطرفدار شدن و رضایت از تزریق بوتاکس معده

اکثر درمان‌های غیرجراحی این بیماری ناامیدکننده هستند. از سال 2005، مطالعات متعددی در مورد ارزیابی اثر سم بوتولینوم نوع A (BT-A) در آنتروم معده با استفاده از آندوسکوپی برای درمان چاقی منتشر شده است.
این روش درمانی مبتنی بر مشاهده است که تزریق معده BT-A در موش‌های لاپاراتومیزه شده باعث کاهش قابل توجهی در مصرف غذا و وزن بدن می‌شود. امروزه، 6 مطالعه منتشر شده است که نتایج متناقضی را به همراه داشته است. تفاوت در انتخاب بیماران، دوز BT-A، روش تجویز سم و ابزار ارزیابی برخی پارامترها در میان این مطالعات ممکن است علت نتایج متفاوت باشد.
ما در اینجا برخی از ویژگی های مهم این مطالعات را با اشاره به تفاوت های آنها مورد بحث قرار می دهیم. در عین حال، بر اساس دانش ویژگی‌های فیزیولوژیکی عملکرد طبیعی و غیرطبیعی معده مرتبط با تغذیه، علل احتمالی شکست مشاهده‌شده در این کارآزمایی‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم. در نهایت، ما دستورالعمل هایی را در مورد روشی که تحقیقات آینده در این زمینه ممکن است دنبال کند، بدون توجه به معایب این درمان ارائه می دهیم.

رزرو نوبت رایگان مشاوره از کلینیک گوارش سپید

دریافت مشاوره سپید

عوارض و مشکلات چاقی

شیوع چاقی در چند دهه اخیر در کشورهای غربی افزایش یافته و به ابعاد اپیدمی رسیده است. بیش از 30 درصد از جمعیت عمومی در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. در این کشور هزینه های مربوط به چاقی بالغ بر 100 میلیارد دلار در سال است. و تعداد مرگ و میر ناشی از چاقی تقریباً 280000 سالانه است. چاقی خطر ابتلا به بیماری و مرگ و میر را افزایش می دهد، زیرا برخی از اختلالات مانند دیابت، فشار خون شریانی، بیماری های قلبی عروقی و مغزی و همچنین اختلالات کبدی صفراوی، به ویژه در افراد چاق شایع است.

مطالعه بیشتر  رژیم غذایی برای کبد چرب | تشخیص و درمان کبد چرب

اثرات مختلف أنواع درمان های چاقی

درمان های رژیمی، دارویی و رفتاری نشان داده اند که اثر و مدت محدودی دارند . بالون داخل معده اعمال شده توسط آندوسکوپی به همان اندازه نتایج جزئی و گذرا را به همراه داشته است . درمان‌های جراحی (اسلیو معده و بای پس معده) حتی اگر در برخی از بیماران، به‌ویژه بیماران مبتلا به چاقی مرضی، مؤثرترین باشند، روش‌های تهاجمی هستند و ممکن است عوارضی داشته باشند که برخی از آنها کشنده است. با توجه به موارد فوق، جستجوی روش های جدید برای کاهش وزن کاملا موجه است.

مطالعه روی تزریق بوتاکس معده

در سال 2000، Gui و همکاران یک مطالعه پیشگام را منتشر کردند که در آن نشان دادند که تزریق داخل عضلانی سم بوتولینوم نوع A (BT-A) در دیواره معده موش‌های با وزن طبیعی لاپاراتومی شده به طور قابل توجهی باعث کاهش مصرف غذا و وزن بدن آنها شد. پس از آن، چنین یافته هایی در سال 2005 توسط Coskun و همکاران در موش های چاق تایید شد. این گروه همچنین تاخیر قابل توجهی در تخلیه معده در موش هایی که BT-A دریافت کرده بودند مشاهده کردند. بنابراین، آنها کاهش وزن بدن را به اثر سیری زودهنگام احتمالاً ناشی از گاستروپارزی ناشی از فارماکولوژیک نسبت دادند و این یکی از مزایای تزریق بوتاکس معده برای لاغری و کاهش وزن است.

نحوه عملکرد بوتاکس معده چگونه است؟

سم بوتولینوم توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود. سروتیپ های مختلفی از A تا G وجود دارد. هنگامی که این سم توسط انسان بلعیده می شود، می تواند نوعی مسمومیت غذایی به نام بوتولیسم ایجاد کند. BT-A دارای یک اثر بازدارنده قوی با مدت طولانی بر روی انقباضات عضلانی عضلات صاف و مخطط است. این خاصیت دارویی در درمان برخی از بیماری‌های گوارشی که با اسپاسم عضلانی مشخص می‌شوند، به‌ویژه آشالازی و شقاق مقعدی استفاده شده است.
با میل ترکیبی بالا به انتهای عصب کولینرژیک متصل می شود و به طور انتخابی فعالیت آنها را مهار می کند. استیل کولین مهم ترین عامل محرک هم در سیستم عصبی درونی (میانتریک) و هم بیرونی (واگ) در نظر گرفته می شود.

مطالعه بیشتر  آندوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟

مکانیسم‌هایی که باعث سیری معده می‌شوند پیچیده هستند و با عملکرد حرکتی معده و همچنین اثرات غدد درون ریز و پاراکرین که به شکل مرتبط با یکدیگر عمل می‌کنند، مرتبط هستند، مشخص شده است که مکانیسم‌های متعددی در القای سیری دخیل هستند، مانند اتساع و سازگاری معده، و همچنین هورمون‌هایی مانند کوله سیستوکینین (CCK)، پپتید شبه گلوکاگون (GLP-1)، بمبسین، پپتید گاسترین آزاد کننده و سوماتواستاتین همچنین مشاهده شده است که گرلین، که یک پپتید تولید شده در معده است، دارای اثر اورکسیوژنیک است که احتمالاً اشتها را در سطح هیپوتالاموس مرکزی کنترل می کند. عوامل دیگری مانند قند خون و برخی هورمون ها مانند انسولین، لپتین و انترواستاتین نیز در کنترل اشتها دخالت دارند. برای مثال، مشاهده شده است که تزریق چربی به دوازدهه باعث تاخیر در تخلیه معده و احساس سیری می شود. علاوه بر این، باندینگ معده باعث افزایش سطح کوله سیستوکینین پلاسما می شود[14]، بای پس معده Roux-en Y سطوح گرلین پلاسمایی پایه و پس از غذا را مهار می کند و غلظت پپتید YY (PYY) را افزایش می دهد.
بصورت کلی نظرات بوتاکس معده که مراجعین مرکز تزریق بوتاکس معده ما اعلام کرده اند نشان می دهد این روش با مکانیسمی که دارد بسیار رضایت بخش و نتیجه بخش بوده است.

منبع : researchgate

رزرو نوبت رایگان مشاوره از کلینیک گوارش سپید

دریافت مشاوره سپید

نظرات بوتاکس معده  که مراجعین ما گفته اند :

خانم س الهی : اضافه ورن من خیلی زیاد نبود اما همین اضافه وزن ده کیلویی موجب شده بود شبها خروپف کنم و افراد خانه بسیار شاکی شده بودند. چون میگرن دارم با رژیم نتوانسته بودم وزن خود را کاهش دهم و این روش توسط یکی از دوستانم به من معرفی شد و من با کلینیک گوارش سپید تماس گرفتم و بعد از رفتن به مراحل مشاوره و معاینه پزشک تزریق بوتاکس معده آن را انجام دادم و در عرض ۶ ماه حدود ۸ کیلو کم کرد. و خیلی راضی هستم.

آقای ع خانلو: بیماری قلبی و ترس از جراحی برای من یک معضل شده بود و فک میکردم هیچ وقت نمیتوانم روش جراحی و یا غیر جراحی برای لاغری پیدا کنم تا اینکه با تزریق بوتاکس معده آشنا شدم و آن را انجام دادم. الان میتوانم بگوییم که هیچ ترسی ندارد و اصلا اذیت نمیشوید. اگر دنبال راهی بدون درد و بی خطر برای لاغری هستید تزریق بوتاکس معده در کلینیک گوارش سپید یکی از آن راه هاست. مخصوصا چون دکتر محمد علی محمد زاده در این زمینه بسیار مسلط هستند.

خانم  م میرمحمودی : من از عوارض بیهوشی و جراحی در بیمارستان به شدت می ترسم و فوبیا دارم به همین خاطر تصمیم گرفتم تزریق بوتاکس معده را انجام دهم و خداروشکر نتیجه خوبی داشت و من از دکتر تزریق بوتاکس معده محمد علی محمدزاده و کادر کلینیک گوارش سپید بسیار سپاسگزارم

خانم ر شایسته پرور : حقیقتا در ابتدا اعتقادی به تزریق بوتاکس معده نداشتم ولی چون قیمت و هزینه آن کم بود بصورت آزمایشی آن را انجام دادم و البته نتیجه اش مرا سورپرایز کرد. حدود ۱۲ کلیو کم کردم و خیلی اعتماد بنفس خوبی دارم.

آقای م رضایی : اضافه وزن من خیلی زیاد نبود حدود ۱۵ کیلو بود که ۱۱ کیلو آن با تزریق بوتاکس معده کم شده است از کلینیک گوارش سپید خیلی متشکرم چون خیلی صبورانه به تمامی سوالات من پاسخ دادند و موجب شدند من به آنها اعتماد کنم.

آقای ع سرهنگی : خوب بنظرم راه حل مطلوبی برای کاهش وزن است من ۱۰ کیلو کم کردم و البته هنوز سه ماه از تزریق آن میگذرد و این روش لاغری را پیشنهاد میکنم.

شماره تماس مشاوره رایگان :
۰۹۱۲۰۱۶۵۷۰۳
۰۲۱۸۸۵۹۶۳۲۵
۰۲۱۸۶۱۲۹۱۶۵

مطالعه بیشتر  بالون معده یا بوتاکس معده؟

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *