تاریخچه تزریق بوتاکس معده

تاریخچه تزریق بوتاکس معده


تاریخچه سم بوتولینوم شگفت انگیز است. اولین بار حدود 200 سال پیش به عنوان عامل بوتولیسم شناخته شد، اما در ابتدا به عنوان یک سم کشنده می ترسیدند. با این حال، در طول 30 سال گذشته، سم بوتولینوم به یک داروی قابل دسترس برای درمان انواع اختلالات پزشکی تبدیل شده است.

نحوه کشف بوتاکس

بوتولیسم یا همان بوتاکس احتمالاً به زمانی برمی‌گردد که بشر تلاش کرده است غذا را حفظ کند، اگرچه اولین سوابق تاریخی دقیق ما مربوط به قرن‌های 18 و 19 است.
زمانی که بوتولیسم در ابتدا به عنوان “مسمومیت با سوسیس” توصیف شد. (Botulus اصطلاح لاتین سوسیس است). ژوستینیوس کرنر (1786-1862)، پزشک، شاعر و فیلسوف آلمانی، اولین بار ارتباط بین مسمومیت با سوسیس خون و بیماری فلج را تشخیص داد. در سال 1820، در حالی که به عنوان یک افسر بهداشت منطقه در جنوب آلمان کار می کرد، خلاصه ای از 76 مورد بوتولیسم را منتشر کرد. 4،5 کرنر همچنین به عنوان اولین فردی شناخته می شود که استفاده بالقوه بوتاکس را در اختلالات اسپاستیسیته و هیپرتونیک عضلانی در نظر گرفت.

پاتوژنز بوتولیسم برای اولین بار توسط ون ارنجم در سال 1897 توصیف شد، زمانی که او نشان داد که کلستریدیوم ماده ای تولید می کند که باعث ضعف عضلانی در حیوانات می شود. برای اولین بار در سال 1977 در بیماران استرابیسمی از نظر بالینی استفاده شد.

رزرو نوبت رایگان مشاوره از کلینیک گوارش سپید

مطالعه بیشتر  التهاب عضله قلب (میوکاردیت)

دریافت مشاوره سپید

علاقه به استفاده از سم بوتولینوم به ویژه برای بیماران مبتلا به اختلالات عضلات صاف اسپاستیک دستگاه گوارش قوی بوده است.
بیماران مبتلا به آشالازی، اسپاسم منتشر مری، گاستروپارزی، اختلال عملکرد اسفنکتر Oddi، و شقاق مقعدی، همگی با تزریق سم بوتولینوم درمان شده اند که اغلب نتایج چشمگیری داشته است.
با این حال، همه بیماران به درمان با سم بوتولینوم پاسخ نمی‌دهند و کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده بزرگ برای بسیاری از بیماری‌هایی که معمولاً با سم بوتولینوم درمان می‌شوند، وجود ندارد.

اولین مقاله برای توصیف استفاده بالینی از سم بوتولینوم ، در پستانداران غیر انسانی، در سال 1973 منتشر شد. تقریباً بیست سال بعد، پاسریکا و همکارانش در مورد استفاده از تزریق بوتاکس معده در دستگاه گوارش (GI) گزارش دادند. این مطالعه جدید نشان داد که تزریق بوتاکس را می توان با خیال راحت به ماهیچه صاف دستگاه گوارش تزریق کرد و فشار استراحت اسفنکتر تحتانی مری (LES) را در خوکچه ها کاهش داد. این کارآزمایی ساده، که در آن زمان به طور گسترده به رسمیت شناخته نشد یا مورد استقبال قرار نگرفت، زمینه کاملاً جدیدی از تحقیقات و درمان را برای بسیاری از اختلالات حرکتی دستگاه گوارش باز کرد. در 15 سال گذشته، استفاده از تزریق بوتاکس در دستگاه گوارش فراتر از آن در قسمت تحتانی مری گسترش یافته است.
برای برخی از اختلالات، درمان با بوتاکس به طور چشمگیری علائم را بهبود یا برطرف می کند.
تزریق بوتاکس معده دارای مزایایی زیادی است مثل ایمن بودن ، غیر جراحی بودن ، و ارزان بودن دارد.

مطالعه بیشتر  کاندیدای بوتاکس معده

تاریخچه تزریق بوتاکس معده به روش آندوسکوپی

چهار محقق روش‌های آندوسکوپی را انجام دادند و بر اساس زمان‌بندی در دسترس افراد به آنها اختصاص داده شد. پس از یک دوره 2 هفته‌ای پایه و یک شب ناشتا، شرکت‌کنندگان تحت آرام‌بخشی فنتانیل و پروپوفول قرار گرفتند. کسانی که زخم معده داشتند یا غذای باقی مانده در معده داشتند از مطالعه حذف شدند. سونوگرافی آندوسکوپی (EUS) با تزریق 30 میلی‌لیتر محلول دارویی مورد مطالعه حاوی 0، 3.33، 10 یا 16.66 واحد سم بوتولینوم A (Botox®، Allergan، Irvine، CA) در هر میلی‌لیتر انجام شد که مربوط به دوز کل است. از 0، 100، 300، یا 500 U BTA برای هر شرکت کننده. تزریقات از طریق یک سوزن در زمان واقعی انجام شد، و عضلات معده مورد هدف قرار داده شد. سه حلقه تزریق در اطراف آنترال انجام شد، با 5 تزریق 2 میلی لیتری با فواصل مساوی در هر حلقه. حلقه ها 1 تا 2 سانتی متر از هم فاصله داشتند و دورترین حلقه 2 تا 3 سانتی متر پروگزیمال پیلور بود. آنتی بیوتیک های پیشگیرانه (آموکسی سیلین/کلاوولانت یا لووکین) به مدت 3 روز به دلیل امکان تزریق داخل صفاقی تجویز شد. شرکت کنندگان به مدت 24 هفته پس از تزریقات مطالعه تحت نظر قرار گرفتند و اینگونه مطالعات در خصوص تزریق بوتاکس معده شروع شد.
کالری دریافتی در ابتدا و در هفته های 4، 8، 12، 16 و 24 با استفاده از VioFFQ، پرسشنامه الکترونیکی بسامد غذا که میزان دریافت رژیم غذایی را طی یک ماه جستجو می کند، اندازه گیری شد.

عادات غذایی در ابتدا و هفته های 4، 16 و 24 مورد ارزیابی قرار گرفت. دوره های پرخوری با پرسشنامه اصلاح شده الگوهای تغذیه و وزن (EWP)، 20 اعتماد به نفس برای مدیریت خوردن با پرسشنامه سبک زندگی اثربخشی وزن (WEL)، 21 و گرسنگی، محدودیت شناختی و بازداری ارزیابی شد.
نتیجه این مطالعه اولیه از قبل به عنوان کاهش وزن بدن در 16 هفته تعیین شد و میتوان گفت تاریخچه تزریق بوتاکس معده از اینجا شروع میشود.
پیامدهای ثانویه از پیش تعیین شده شامل تغییر وزن بدن در سایر مقاطع زمانی و همچنین تغییرات در GES T½، MTV، دریافت کالری و علائم بود. حجم نمونه با پیش بینی تغییر وزن بدن 4.9- کیلوگرم در گروه 300 U BTA و 2.5- کیلوگرم در گروه دارونما در 16 هفته بر اساس داده های اولیه ما محاسبه شد، 10 با انحراف استاندارد 2 کیلوگرم، نوع دو طرفه. نرخ خطای I 0.0415 و قدرت 80% برای نشان دادن اثر درمانی بین دارونما و 300 U BTA.

مطالعه بیشتر  رژیم غذایی پس از تزریق بوتاکس معده

رزرو نوبت رایگان مشاوره از کلینیک گوارش سپید

دریافت مشاوره سپید

تاریخچه تزریق بوتاکس در کلینیک گوارش سپید

دکتر محمد علی محمدزاده با بیش از ۲۶ سال سابقه پزشکی در کلینیک گوارش سپید به عنوان پزشک فوق تخصص گوارش فعالیت دارند.
تزریق بوتاکس معده در کلینیک سپید توسط دکتر محمد علی محمد زاده، پزشک تزریق بوتاکس معده انجام می شود.
بیش از ۲۰۰ مراجعه کننده تزریق بوتاکس داشته ایم که همگی رضایت از تزریق بوتاکس معده داشته اند.
میتوان گفت یکی از روش های لاغری و درمان چاقی تزریق بوتاکس معده می باشد.

شماره تماس مشاوره رایگان :
۰۹۱۲۰۱۶۵۷۰۳
۰۲۱۸۸۵۹۶۳۲۵
۰۲۱۸۶۱۲۹۱۶۵

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *